Jak být lepší posluchač a proč je to důležité

Odhalili jste sílu aktivního naslouchání? Zlepšete své vztahy a budujte hlubší vazby díky těmto odborným tipům, které vám pomohou stát se lepším posluchačem ještě dnes.

Pokud jde o úspěšné budování a udržování hlubokých a smysluplných vztahů, je tu jedna dovednost, která je často přehlížena nebo přinejmenším podceňována. Touto dovedností je naslouchání.

Ať už se jedná o osobní nebo profesní vztahy, schopnost skutečně naslouchat a porozumět tomu, co druhý člověk říká, může mít obrovský vliv na to, jak se s druhým člověkem spojíme, jak s ním komunikujeme a jak se do něj vcítíme.

Být dobrým posluchačem neznamená jen mlčet a přikyvovat, ale je to aktivní cvičení, které může výrazně zlepšit způsob, jakým vedeme rozhovory a navazujeme kontakty s kýmkoli, od rodiny a přátel až po partnery nebo kolegy.

Pokud jste tedy připraveni odhalit sílu aktivního a pozorného naslouchání, pokračujte v procházení a zjistěte, proč je tak životně důležité, a také získejte odborné tipy, které vám pomohou zlepšit vaše dovednosti naslouchání ihned.

PROČ JE NASLOUCHÁNÍ TAK DŮLEŽITÉ?

Naslouchání v tom nejzákladnějším smyslu je samozřejmě nezbytnou součástí našeho každodenního života. Poslech hudby při cestě do práce, poslouchání, zda nám barista zavolá objednanou kávu, naladění se na zprávy nebo nudnou pracovní schůzku. Zamysleli jste se však nad tím, jaký je rozdíl mezi pouhým vyslechnutím toho, co druhá osoba řekla, a skutečným nasloucháním?

Zatímco v prvním případě se jedná o pasivní interakci, druhý způsob vyžaduje hluboké soustředění, aktivní zapojení a všímavost. Zahrnuje také věnování pozornosti mnohem více než jen slovům; odborníci se obecně shodují, že tón, řeč těla a mimika obličeje hrají velkou roli v tom, jak sdělujeme, co si skutečně myslíme.

Být dobrým posluchačem může pomoci budovat vztahy, získat důvěru a prohloubit porozumění mezi lidmi.

„Z mé zkušenosti vyplývá, že síla naslouchání spočívá ve schopnosti rozvíjet empatii a porozumění,“ vysvětluje Bayu Prihandito, certifikovaný psycholog, životní kouč a zakladatel společnosti Life Architekture.

„Když druhému člověku skutečně nasloucháme, dáváme mu hluboký pocit hodnoty a potvrzení a sdělujeme mu, že jeho myšlenky a pocity jsou pro nás důležité. Věřím, že je to základ pro budování důvěry a pevných vztahů.“

Dr. Craig Kain, psycholog a psychoterapeut s více než třicetiletou soukromou praxí, souhlasí. „Dobré naslouchání je klíčovým prvkem budování a udržování vztahů, protože dynamiku našich nejintimnějších lidských vztahů lze destilovat do tří věcí: chceme se cítit v bezpečí, chceme se cítit pochopeni a chceme se cítit důležití,“ vysvětluje.

„Nejdůležitější je být pochopen, protože na tom závisí naše schopnost cítit se důležitě a bezpečně. Klíčem k porozumění je naslouchání.“

S ohledem na výhody toho, že se staneme lepšími posluchači, se tedy pojďme podívat na odborné tipy, které nám to vše mohou pomoci uvést do praxe.

6 ODBORNÝCH TIPŮ PRO LEPŠÍ NASLOUCHÁNÍ

1.Buďte přítomni

„Při rozhovoru je důležité být co nejvíce přítomen,“ říká Prihandito. „To znamená nechat rozptýlení nebo osobní starosti stranou, vypnout telefon a soustředit se pouze na mluvčího. Díky pozorné všímavosti můžeme pochopit celou podstatu naší komunikace, a to jak verbální, tak neverbální.“

2.Aktivně se zapojte

Naslouchání není pasivní akt a všichni chceme mít pocit, že nás někdo slyší. „Chcete-li potvrdit svou přítomnost, zapojení a zájem, můžete přikyvovat, udržovat oční kontakt nebo používat slovní afirmace,“ poznamenává Prihandito. „Dalším skvělým způsobem, jak ukázat, že aktivně nasloucháte, zpracováváte jeho myšlenky a potvrzujete jeho pocity, je přeformulování nebo zopakování toho, co mluvčí řekl (reflexivní reakce).“

3.Snažte se však nepřerušovat

Ačkoli to zní jako poměrně samozřejmá rada, Kain poznamenává, že ve skutečnosti je to pro mnohé z nás obtížnější, než si uvědomujeme. Nejde jen o to mluvit uprostřed něčího vyprávění; za přerušení se považuje i odmlčení, přesunutí pozornosti na telefon nebo dokonce rozptýlení se tím, co se chystáte říct dál. Navrhuje, abychom si dali za úkol reflexi: „Cvičení, které nám pomůže zlepšit schopnost naslouchat, spočívá v tom, že jeden nebo dva dny budeme věnovat pozornost tomu, jak často přerušujeme, když k nám mluví někdo jiný.“

4.Více než slova

„Jedním ze způsobů, jak zlepšit dovednost naslouchat, je dělat to, co dělají terapeuti, a naslouchat pocitům, ne pouze obsahu,“ říká Kain. „I když terapeuti určitě naslouchají slovům, která někdo říká, nasloucháme také vyjadřovaným emocím a dalším způsobům, kterými lidé sdělují informace, například řeči těla. Dát někomu najevo, že vidíte, jak pevně má sevřenou čelist nebo jak uvolněně působí, může být také způsob, jak mu dát najevo, že mu nasloucháte.“

5.Zvažte „proč

„Další věc, kterou terapeuti při naslouchání klientovi dělají, je, že se ptají sami sebe: 'Proč mi to říkáte?“ říká Kain. „Často je v tom, co nám někdo říká, ukryto nepřímo vyjádřené přání. Další formou naslouchání je vyslechnutí těchto skrytých přání a jejich řešení, pokud je to možné. Pokud nám například náš manželský partner řekne, že se cítí vyčerpaný dětmi, můžeme reagovat tím, že mu dáme pauzu. Můžeme zajistit hlídání a naplánovat večerní rande. Podobně, pokud nám přítel řekne, jak se cítí izolovaný, můžeme mu nabídnout, že ho pozveme na kávu.“

6.Přineste si otevřenou mysl

Podle Prihandita je jednou z nejdůležitějších zásad naslouchání přinést si s sebou postoj, který nikoho neodsuzuje. „Nejlepší je zdržet se okamžitých reakcí a místo toho se snažit pochopit perspektivu, pocity a názory mluvčího,“ vysvětluje. „Nejprve se vžijte do jejich situace, než začnete reagovat na to, co vám sdělují.“